2 شاخص برای مرغوبیت لباس وجود دارد:

 

۱- مرغوبیت دوخت لباس:

به موارد زیر در مرغوبیت کالا دقت کنید 

اول دوخت های کلی را چک کنید که دارای نخ اضافی نباشد و پارچه ها از دوخت بیرون نزده باشد و همچنین دوخت در یک راستاحرکت کرده باشد.

دوخت لباس

دکمه مادگی را از لحاظ دوخت حتما چک کنید و مطمئن شوید استاندارد های لازم را دارد

 

دکمه مادگی لباس

 

تشخیص دیگر موارد به عهده ی شماست . معمولا خانم ها مهارت بالایی در تشخیص مرغوبیت دوخت دارند.

 

 

۲-  مرغوبیت پارچه :

همانطور که گفته شد تشخیص مرغوبیت یک پارچه کار آسانی نیست ولی اکثر افراد جنس پنبه ای را به عنوان جنس مرغوب مد نظر نظر دارند که راه هایی برای تشخیص آن وجود دارد. قبل از آن به بیان این روش ها بپردازم  به این نکته اشاره کنم که پارچه های پنبه دارای خواصی هستند که اگر به درستی تکمیل نشده باشند ، مرغوبیتشان از پارچه های مخلوط یا مصنوعی کمتر است. از این موارد می توان به آب رفت ، پس دادن رنگ ، دفرمه شدن و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. در عین حال خصوصیاتی دارند که پارچه های مخلوط یا مصنوعی از آن برخوردار نیستند.و خالی از لطف نیست که بدانید امروزه گران ترین پارچه ها ، از انواع الیاف مصنوعی تشکیل شده اند که دارای خواص منحصر بفردی هستند .

ولی به هر حال انتخاب یک لباس پنبه ای یا اصطلاحا نخی (که واژه ای اشتباه است ) ترجیح داده می شود و به اشکال مختلف می توانیم تشخیص دهیم که یک آیا لباس پنبه ای است یا خیر :

* سوزاندن تکه ای از نخ لباس:

از آنجایی که پارچه های پلی استری از  مواد نفتی تشکیل شده است ، وقتی تکه نخی از آن سوزانده می شود باقیمانده ای شبیه به پلاستیک ذوب شده به جای می گذارد در عین حالی که اگر لباس پنبه ای باشد ، پس از سوزاندن تکه ی کوچکی از نخ آن مشاهده می کنیم که تبدیل به خاکستر شده و تقریبا باقی مانده ای ندارد.

*  خاصیت چروک شدن :

معمولا لباس های پنبه ای زود تر از لباس هایی با جنس مخلوط یا مصنوعی چروک می شوند و دیرتر به حالت اولیه باز می گردند .

*  درخشندگی:

لباس هایی که از مواد مصنوعی تشکیل شده اند دارای یک درخشندگی نامطلوب هستند که می توان با قرار دادن آنها در زیر نور این درخشندگی را مشاهده نمود . همانطور که در مطالب پیشین بحث شد ، برخی  از پنبه ها نیز پس از تکمیل های خاص با سود کاستیک ( مرسریزاسیون) دارای درخشندگی می شوند ولی درخشندگی آنها مطلوب بوده و به راحتی قابل تشخیص است (معمولا دارای قیمت های بالایی هستند)

*  لطافت لمسی :

در اینجا میرسیم به بحثی که با لمس یک لباس نوع پنبه ای بودن یا نبودن  آن را تشخیص می دهند. که احتیاج به تجربه مداوم در این زمینه دارد ، ولی در کل لباس هایی که از پلی استر یا مواد تشکیل شده اند  زیر دست ، دارای یک حالت خشکی و لیزی بسیار کم ولباس های پنبه ای دارای لطافتی خاص هستند .

 

نکته : همانطور که گفته شد مواد یا پنبه ای بودن نمی تواند ملاک صحیحی برای مرغوبیت باشد

 

این ها از مواردی هستند که به تشخیص مواد یا طبیعی بودن جنس یک لباس  کمک می کنند. اما خب در زمان خرید نمی توانید آنها را عملی کنید ، در این جا بهترین پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه بهار می باشد

برای تصمیم گیری و کمک به انتخاب لباس به کانال بهار سری بزنید

کانال تلگرام لباس مجلسی  <----------->   دانستنی های لباس

محصولات فروشگاه بهار